Pages

Friday, March 29, 2013

Assalamualaikum

Pagi tadi aku ke kelas, then ada buat presentation group. Then timbul isu yang aku rasa sangat menarik pada hari jumaat nan indah ini. .hahaa. . isu pasal sexual harassment. Macam-macam isu yang diketengahkan which is how we know we exposed to sexual harassment. Generally, apa yang kita tahu hanya wanita sahaja yang selalu kita dengar pasal sexual harassment. But not necessarily women only, it can be male on female, female on male, male on male, female on female.

Bak kata lecturer aku, gangguan seksual boleh terjadi apabila mangsa berasa tidak selesa dengan sentuhan yang dilakukan keatasnya. Tetapi itu tidak menjadi gangguan seksual jika we just play around or do dirty jokes. Means, kita lakukan dengan rakan-rakan rapat then they know we just play around with them. Tapi ini dengan mereka yang benar-benar rapat dengan kita sahaja. Aku pun selalu sahaja do dirty jokes with my housemates. (we know each other deeply okey) ^_^

Lepas itu timbul pula isu kalau terjadi sexual harassment at office how we want to handle it?? okey ini hasil perbincangan in our class tadi. Kalau anda terkena gangguan seksual tidak kira dari low level hingga high level, you must report it. Jangan takut untuk report, terpulang kepada individu jika ingin report kepada polis, labour union, or HR management at office.

Tapi paling aku suka, when our lecturer cakap, "pandangan lelaki kepada perempuan yang bertudung dan dengan tidak bertudung adalah lain" kata-kata lecturer pada masa yang sama disambut dengan bisikkan-bisikkan daripada kawan-kawan aku yang tidak bertudung. Then lecturer aku sambung "saya bercakap melalui pengalaman (sebab lecturer aku before this tidak bertudung)
and saya tidak cakap yang perempuan bertudung adalah baik. Tetapi ramai juga yang hanya pakai tudung tetapi pakaian sama sahaja dengan mereka yang tidak bertudung." Kata-kata lecturer aku ini disambut dengan perkataan "TRUE!!" dari hampir satu class kitaorang. 

Aku?? hanya mampu tersenyum mengiakan kata-kata tersebut dalam hati. Tambah lecturer aku lagi, "pakaian kita must appropriately, before keluar dari rumah please look at mirror then think it appropriate or not. And saya nak cakap lebih-lebih pun, you all sudah grow up, dapat fikir baik dan buruk. Sama juga dengan pemakaian kita, when we slowly grown up, we know yang mana baik dan yang mana buruk." 

Rasa nak ketawa pun ada sebab macam-macam soalan yang keluar dari fikiran kitaorang sampai our lecturer cakap "nanti saya jemput ustaz Azhar Idrus ea." Terasa best jugak class hari ini. Dari sexual harassment sampai bab tudung kitaorang bincang. Banyak lagi sebenarnya yang kitaorang discuss tadi. Tapi i'm very lazy to write here. hehee

So rumusan for today boleh laa tengok bingkisan dekat bawah. .peace!! 










No comments:

Post a Comment